ראטה לוגו

חימום תת רצפתי – לא תצליחו שלא להתמכר!

תוכן עניינים

חימום תת רצפתי הוא בחירה יעילה ומוצלחת לחימום בתים, שתופסת את מקומה המרכזי בין מערכות החימום השונות, גם בישראל. המערכת הייתה פופולרית מאוד לשימוש בתקופות עתיקות, למשל ברומא העתיקה בה חיממו בתים ומבני ציבור בעזרת אוויר חם שמקורו באש בוערת. גם כיום היא פופולרית מאוד בעולם משום שהיא יעילה ונוחה. אלה ושאר מעלותיה הביאו אותה גם אל המזרח התיכון, ופה היא יכולה להתאים גם לבתים חדשים, שיתקינו אותה במהלך הבנייה וכן לבתים ישנים שייבחרו להוסיף אותה אל הבית בשל יתרונותיה הרבים.

ההיסטוריה של חימום תת רצפתי

סביר שמי שיבקש לדמיין בית גדול במהלך המאה ה-17, ידמיין את בני הבית מתחממים מול הקמין שבו אש גלויה. אבל עוד טרם הומצא הקמין, בזמן שברוב העולם התחממו באמצעות מדורה גלויה, היו ברחבי העולם חברות שבחרו להשתמש דווקא בחימום תת רצפתי. לדוגמה, בחפירות ארכיאולוגיות ברומא, נמצאו שרידים של חימום תת רצפתי בבית מרחץ ציבורי – שם נבנתה רצפה כפולה כאשר במפלס התחתון בערה אש שחיממה את החלל בין הרצפות וכתוצאה מכך גם את הרצפה העליונה ואת החדר כולו. גם ברחבי העולם המוסלמי נבנו מערכות של חימום תת רצפתי שפעל באמצעות צינורות שעברו תחת הרצפה ובתוכם עבר האוויר החם. מערכת החימום התת רצפתי הקוריאנית אמנם הומצאה לפני למעלה מ-2000 שנה אבל היא פעילה עד היום בבתים בקוריאה, בהם מחמם תנור את האוויר שנמצא מתחת לרצפה מוגבהת.

 

סוגים של חימום תת רצפתי      

כיום, קיימות גרסאות מודרניות של חימום תת רצפתי בכל רחבי העולם, ורובן בנויות על אותו עיקרון של רצפה מוגבהת וחימום החלל שתחתיה. בגרסאות המודרניות של חימום תת רצפתי ניתן למצוא בעיקר שני סוגים – חימום תת רצפתי הידרוני בו מיוצרת רשת צינורות תחת הרצפה ובהם מוזרמים מים חמים. יישנו גם חימום תת רצפתי חשמלי בו מועברים תחת הרצפה כבלים חשמליים שמחממים את הרצפה. למערכות מודרניות לחימום תת רצפתי יש תמיכה של ארגונים התומכים באיכות הסביבה משום שבחלק גדול מסוגי החימום העל רצפתיים נשרף דלק שמשחרר גזים מזיקים לסביבה ואילו מערכת חימום תת רצפתי היא המועדפת, לפי משרד האנרגיה האמריקאי.

 

יתרונות וחסרונות של חימום תת רצפתי

חימום תת רצפתי הוא אכן שיטה עתיקה לחימום הבית שעברה שינויים ושיפורים רבים לאורך השנים. לדוגמה כאשר נתקלו מתקינים בבעיה של בזבוז החום שמופנה מטה, החליטו להרים את הצינורות כך שיהיו קרובים יותר אל הרצפה העליונה והוסיפו חומרים מבודדים תחתיהם – החלטה שגרמה לשיפור ניכר ביעילות של החימום התת רצפתי. בנוסף, יש למערכות כאלה יתרונות נוספים: נוחות ופיזור חום שווה בחדר, יעילות אנרגטית שמובילה לחסכון בהוצאות על חשמל. מערכות לחימום תת רצפתי הן מערכות שקטות מאוד בדרך כלל, משום שהיא אינה מכילה מפוחים או מאווררים ולכן מתאימה גם לחימום של חדרי שינה, של חדרים בבתי חולים ועוד. בנוסף, מערכת חימום תת רצפתי קלה מאוד לתחזוקה, משום שהיא בנויה ללא מסננים או סלילים שנזקקים לניקוי בשגרה. החסרונות המרכזיים של מערכת לחימום תת רצפתי הם העלות הראשונית של התקנת המערכת שדורשת פירוק של הרצפות ולעתים גם החלפה שלהן, שכן לא כל סוג רצפה מתאים לחימום תת רצפתי. בנוסף, מעידים משתמשים במערכות כאלה, שזמן ההתחממות של חימום תת רצפתי אורכת זמן רב יותר מאשר התחממות של מערכות חימום אחרות וככזו אינה מתאימה למקומות שאינם פועלים לאורך כל היום, משום שזמן ההתחממות עד לטמפרטורה הרצויה עלול לקחת בין שעה לארבע שעות.

שתף את הכתבה:

כתבות שיעניינו אותך

ראטה - חדשות ועדכונים

ראטה אתר החדשות של ישראל! עדכונים, דיווחים ופרשנויות בעשרות ערוצי תוכן: חדשות, ספורט, מבזקים, סלבס, תרבות, אוכל, כלכלה, בריאות, אופנה ועוד.

הצטרפו לניוזלטר שלנו והישארו מעודכנים בכל מה שחם כל יום!

קבלו את כל העדכונים החמים עד אליכם!

דילוג לתוכן